Hur är röven representerad i musik? Vilka sorts anala begär är det som sjungs ut i musiken? Min rövserie #rövapril fortsätter. Häromdagen kom jag över en mashup med sju rövlåtar.
Tidigare inlägg har hitintills varit: Rimming is the new black - om att slicka röv Hur många har analsex? - vad säger forskningen? Hur hänger röven och påsken ihop? FYRA FAVORITLÅTAR OM RÖVEN
Bubble Butt - Major Lazer
I love my butt - Lady Lykez
"To have this butt It's just my luck"
Express Yourself - Diplo
Do you take it in the ass? - The Wet Spots
Kan du inte få nog av rövmusik? Det är lugnt! Jag har gjort en hel spotifylista. Kom gärna med tips på vad jag ska fylla på den med! <3
0 Comments
Genom åren som sexolog och bokälskare har jag slukat en hel del erotisk litteratur. Och nu vid påsktider tänker jag direkt på George Bataille "Ögats historia". Vad känns mer påsk än just ägg? Och hur hänger ägg ihop med röven? Jag återkommer till det. Ögats historia publicerades 1928 och kretsar kring två unga personer och deras sexuella lekar. Det är huvudpersonen, berättarjaget, och så är det Simone. Simone bryter sexuella tabun och vill inte ha sex på ett konventionellt sätt. Nej. Istället utforskar de sexualitetens gränser. En scen jag tänker på nu vid påsk är när Simone stoppar in ett ägg mellan skinkorna och knäcker ägg. Det var vid den här tiden Simone fick mani på att krossa ägg med röven Simone ställer sig på huvudet i fåtöljen med ryggen mot ryggstödet och benen böjda mot berättarjaget som runkade för att spruta sperma i ansiktet på Simone. I samma sekund som berättarjaget sprutar njuter och klämmer Simone ägget och kommer. Ögats historia är verkligen inte för alla - men väl värt ett försök att läsa. Det är grovt och provocerande - men också nytänkande. Nu när vi väl är inne på ägg och röven så finns det ju flertalet olika slags buttplugs som är formade som ägg. Problemet med dessa är för många att de är för stora för att föra in. När det kommer till buttplugs brukar jag ge råd om att hellre ta en för smal/liten än en för grov/stor buttplug. Speciellt till nybörjare! Avancera uppåt i takt med att du lär känna din röv bättre och dess gränser. Och använd glidmedel - och andas! Du märker själv att du är för spänd om du biter ihop tänderna och spänner dig längst med hela nacken och axelpartiet. Jean- Luc Hennig ser ägg också i rugby. Han skriver att: Rövsporten par exellence är naturligtvis rugby. En rugbyröv är en kraftfull röv, en bred muskulös röv, en åsneröv, en närkampens röv Sedan går Hennig in på ett resonemang om att rövarna och männen sammanlänkar sig med varandra för att få tag i ett ägg som de kastar till varandra. Och äggets ursprung? Deras rövhål.
Under #rövapril kommer jag fortsätta djupdyka ner mellan skinkorna och upplysa oss alla om röven. Hitintills har jag skrivit om: Rimming is the new black - om rövslickandet Hur många har haft analsex? Om forskning och statistik om analsex Men Robert, hur många är det eeeegentligen som har analsex! Det är så få som har det, varför envisas du att prata om det? Det är en mening jag har hört från flera håll. Jag är i och för sig av åsikten att oavsett procentantal som exempelvis sysslar med en sexuell praktik är den värd att uppmärksammas, diskuteras och ges råd om. Egentligen hur smal praktiken än är. Men för att fira min påskledighet så tog jag mig an uppgiften att försöka svara på frågan om hur många som har haft analsex. Jag började med att rota fram UNGKAB (2011), Sveriges största undersökning om sexualitet och hälsa bland unga mellan 15-29 år. Som jag uppmärksammade i mitt första inlägg i rövmånaden, så är det svårt att få ut siffror om just rumpan och analsex. I UNGKAB frågades det om hur många som har haft anala samlag. Procentantalen skulle säkerligen se annorlunda ut om frågan även innehöll frågor om smekning, stimulering, fingerpenetrering av rumpan och rövhålet. Men i denna undersökning efterfrågades som sagt hur många som haft anala samlag. Mindre än hälften men fler än fyra av tio personer har haft anala samlag, kan vi utläsa av statistiken. Men jag nöjer mig inte med dessa siffror. Jag vill sära på fler skinkors sexliv! Jag tar en kopp kaffe och skriver ut Heterosexual Anal Sexuality and Anal Sex Behaviors: A Review av McBride, R.K och Fortenberry, J.D. från 2010. Forskarna konstaterar att majoriteten av vetenskapliga artiklar fokuserar på män som har sex med andra män (MSM) - när det kommer till praktikerna anala samlag och andra anala erotiska lekar - och att det saknas en hel mängd forskning kring just analsex överlag. Research is quite rare that specifically differentiates the anus as a sexual organ or addresses anal sexual function or dysfunction as legitimate topics. I deras forskningsöversikt ser de att förekomsten av anala samlag varierar mellan 6 % till 40 % under en heterosexuell livstid, och att upp till var tionde heterosexuell person rapporterar att de haft ett omslutande analt samlag under det senaste året. Forskarna ser också att antalet heterosexuella personer som haft anala samlag är vanligare under den senaste forskningen. Det kan alltså tolkas som att anala samlag blir allt vanligare. McBride och Fortenberry (2010) menar också att på grund av det historiska tabuet kring vissa sexuella praktiker, såsom anala samlag är och har varit tabu, så kan en se att när du självrapporterar (som att svara på en enkät) så svarar en del sannolikt inte helt sanningsenligt. Tabubelagda saker underrapporteras. Det hänvisas bland annat till en forskning som har undersökt underrapportering. I den forskningen var deltagare mer villiga att erkänna att de hade gjort en abort än att ha haft analt samlag. Ser du bilden ovanför? Jag ska förklara den. Det är ifrån en studie från 2008 som tittade på förekomsten av heterosexuella anala sexuella beteenden bland 1478 heteromän. Forskarna jämförde då män som hade erfarenhet av penetrerande anala samlag och de utan. Mer än hälften av de penetrerande heteromännen hade fört in finger i partners röv och en av fyra hade både fått ett finger in i röven och slickat röv. 15 % hade fått sin röv slickad. Ja, läs gårdagens text om rimming om du inte gjort det! Ytterligare en annan studie visar att bland de som har haft anala samlag har fler än hälften av männen och fler än var fjärde kvinna erfarenhet av andra sexuella praktiker med röven än just anala samlag. Men nu lämnar vi heterosarna för idag! Bögar, bisexuella män och andra män som har sex med män (ja, en del definierar sig som heterokille men ligger med män. Identitet är inte samma sak som praktik!). Jag har nu druckit ännu en kopp kaffe och kollat igenom min sexologiska bokhylla. Där hittar jag MSM-enkäten från 2010 av Ronny Tikkanen där män som har sex med andra män är i fokus. Enkäten har besvarats av 4263 män mellan 15-77 år. Här kan vi se att de anala siffrorna går upp. I enkäten har frågan ställs om vad som hände vid det senaste sextillfället.
DAG 1: ATT SLICKA RÖV
Idag börjar #rövapril - månaden där jag varje dag kommer blogga om röven. För att hålla utkik när mina blogginlägg kommer, följ mig på facebook vetja! Jag vill börja med att lyfta fram den sexuella praktiken rimming som verkar bli allt mer "inne". Häromdagen när jag pratade med en vän om just min rövmånad och berättade att jag skulle börja med rimming var reaktionen: OJ! Ska du inte börja mjukare? Men nej. Jag tycker vi djupdyker ner i rövens njutningar på direkten!
Rövhålet är sprängfyllt med nerver – och många av nerverna och musklerna runt analöppningen är tätt sammankopplade med könsorganet. Det betyder att vi minst sagt har mycket erotisk känsel omkring rövhålet. Som de flesta av oss vet är också våra läppar och tunga mycket erotiskt känsliga. Därför kan kombinationen av tungor och läppar som möter rövhålet bli explosionsartat lyckat! Denna sexuella praktik kallas ibland för rimming men också analingus. Det kan också kallas att ”tossing the salad”, ge/få ett ”rimjob”, eller kort och gott: slicka röv.
Att slicka röv kan ge varierande meningar för olika personer. För vissa betyder det att håren på armarna reser sig och andningen blir allt häftigare – det är en handling som liksom är skön och gottig. Andra anser att det är det mest intima de har varit med om. För helt andra människor är det ett tecken på dominans eller underkastelse där den som slickar röv blir degraderad. Oavsett mening ger rimming många människor en stor njutning - både att ge och ta emot.
När folk slickar röv så används väldigt många olika tekniker. Vissa slickar runtom i cirklar eller i halvmånar eller ger så kallade Sankt Bernardshund-slickar. Andra vill bli penetrerade djupt in med tungspetsen – medan ytterligare andra vill att personen särar ordentligt på skinkorna och sätter sig över ansiktet – med eller utan kroppstyngd. Du kan variera position ganska mycket. En del älskar att ligga på rygg och få benen upptryckta mot överkroppen - eller ligga helt avslappnat på mage alternativt ståendes på alla fyra. Den som blir slickad kan antingen sära på skinkorna själv som en del av den erotiska leken - eller låta den andra glupskt få sära och smaka.
Men att börja med att slicka röv är att aktivt bryta många sexuella tabuer. Min främsta rövguru, Jack Morin, skriver att: of all forms of anal stimulation, rimming is most likely to trigger strong revulsion and disgust. Most of us learned early in life that when something is dirty we should definitely avoid putting it in or near our mouths”.
Därför menar Jack att på grund av hur vi blivit uppfostrade kan göra att rimming ses som något tabubelagt. Ännu ett tecken på att det är tabu med rimming är att vi använder det som skällsord för när någon fjäskar – personen slickar röv (vilket då skall tolkas som något vi bör undvika). Ännu mer tabubelagt är det för kanske straighta män som vill bli slickade i röven. För när en karl hänger sig åt sin röv som erotiskt område kan det också få konsekvenser som att han stämplas som avvikande, feminiserad eller ses som potentiellt bög. Och det är något med att denna sexuella praktik kopplas till homosexualitet - och därför blir skambelagt. I den underbara filmen Weekend (2011) säger Glen, en av filmens huvudkaraktär:
"Straight people like us as long as we conform, we behave by their little rules. Imagine your friends if you suddenly started getting all, but really, political about being a fag, or you got suddenly, like, camp and swishy or talked about rimming all the time".
Men rimming är ju självklart inte bara något som bögar håller på med - även om det är en sexuell praktik som är mindre tabubelagd inom bögvärlden. För ett tag sedan intervjuade jag en tjej som gillar att slicka killars rumpor. Hon beskriver smaken som lite metallisk - och att killarna som hon har gjort det på älskar det.
Under de senaste åren har jag upplevt att "slicka röv" har fått sig ett uppsving när det kommer till sexuella praktiker. Eller det har i alla fall synliggjorts allt mer. Det är svårt att sia om hur många som själva slickar röv. Vid vetenskapliga studier frågas det inte så mycket om olika former av analsex – utan oftast kopplas enbart analsex till anal penetrering/anala samlag. Därför är det svårt att avgöra hur vanligt det är med exempelvis rimming.
De statistiska studier som finns varierar kraftigt. En studie jag kollade in visar att fyra av tio bögar har haft rimming-sex senaste året. En annan studie visar att hälften av alla bögar älskar att få sin röv slickad medan lite mindre än en fjärdedel av straighta har testat det. Oavsett procentantal så känns det som att det inom populärkulturen känns det som det blir allt vanligare med rimming. Jag minns första gången jag såg en rimmingscen i en "vanlig" film - och det var i Shortbus (2006).
I en komisk scen ur Shortbus så får sångaren Jay Brannon den amerikanska nationalsången sjungen in i sin rumpa - och får sedan frågan:
- Was that the first time someone sang the National Anthem into your ass? varav han svarar nej. Men tillbaka till tesen "Rimming is the new black". I bögserien Looking sägs det "by the way, it turns out rimming... not just for the gays anymore". Det är lite som Denniz Hinzmann på Out skriver: "heterosexuals have discovered that they, too, can enjoy their butts" och som Tyrone Palmer på Gawker skriver "Straight people seem to have finally discovered that they too have assholes that can be explored for sexual pleasure; that gay men don't have a monopoly on anuses". Och ja! Läs den artikeln som verkligen tar tempot på rimming inom musiken. Förutom klassiska serier som Queer as Folk och Sex & The City har även den populära serien Girls har gestaltat rimming. Har det äntligen blivit dags att kasta rövslickstabut? De personer som pratar fritt om sex bland sina vänner skulle det lika självklart kunna säga "det var så sexigt att slicka röv igår"? Nja. Jag tror tyvärr inte det är så ännu - men jag hoppas verkligen att vi är på väg att omformulera rimming som tabubelagd sexuell praktik till en av flera gottiga sexuella praktiker som vi kan välja att gotta oss med. Ps. Om du är väldigt nervös inför stunden att bli slickad ("Är jag fräsch? Är jag ren?") ta en dusch innan med lite tvål så du kan koppla av och verkligen njuta av stunden. Ds. Ps2. Du kan såklart använda finger och fingrar för att stimulera öppningen. Ha glidmedel nära till hands för lite mer anala lekar. Ds2.
Andra blogginlägg under #rövapril:
Du är den största ASS-MAN jag känner, Robert! Det sa en kär kollega till mig häromdagen. För mig ligger skinkorna nära till hjärtat. Rumpan skänker glädje, upprymdhet, njutning och inte minst erotik till människor världen över. Chester Mainard uttalade den numera klassiska repliken ”Open your ass and your heart and mind will follow”. Trots dess potential finns det ganska lite forskat och skrivet om just de tabubelagda skinkorna. Röven är såpass tabubelagd att det är svårt att både prata och skriva om den utan att försök till tystnad görs. Frågan som ofta gnager i mig är ”Varför är stjärten så underrapporterad?”. Enbart skinkornas existens skapar rädsla och äckel – och har gett upphov till mångas skamkänslor. Och då har vi inte gått in på ilskan som väcks när röven hamnar i sexuella sammanhang. Varför står det så här illa till med röven? Analsex kantas av felaktiga myter och porträtteras ofta som något smutsigt, onaturligt, fysiskt farligt och omoraliskt. Det är något jag märkt och reflekterar mycket över under de senaste fem åren då jag arbetat med sexprogrammet Ligga med P3. Nästan varje gång jag tagit upp något som rör sexualitet kopplat till rumpan har reaktioner inte låtit vänta på sig. Jag har flera gånger förbryllat skakat på huvudet åt moralkakor och människors intolerans. Men det kanske inte alls är så att folk är intoleranta? Det kanske snarare är så att det generellt sätt saknas stjärtanalys, rövkunskap och en gedigen rumpnyfikenhet i samhället? Det kanske till och med är dags att på fullt allvar tränga ner in i rövens värld!?
JA! Vi kommer alltså djupdyka ner mellan svulstiga och svettiga skinkor. Jag vill lyfta fram röven som något helt förbaskat fantastiskt och framhäva det som Jean-Luc Hennig pekar på i Stjärtens historia när han skriver att ”dess svällande former är glädjefyllda, vilket är särskilt viktiga i svåra stunder. Stjärten betryggar, uppmuntrar, uppammar en tro på framtiden”. April kommer i rövens tecken och det är då min rövserie startar. Jag ska försöka guida er bland analsextekniker, stjärthistoria och psykoanalytiska perspektiv på rektum. Du kommer få lära dig att ge en ordentligt skön prostataorgasm och lära dig allt du inte trodde du ville veta om konsten att slicka rumpa och vad populärkulturen har att säga om röven. För det är dags att ta röven på allvar – det är dags för en RÖVOLUTION! Varje nytt inlägg kommer att postas på min facebooksida - där kan du se alla rövuppdateringar. Varje år föds det barn med icketypiska kromosomer, könsorgan och hormoner. Dessa personer kan benämnas som antingen intersex eller personer med avvikande könsutveckling (DSD). För 60 år sedan ansågs det att intersexuella barn skulle opereras. Exempelvis om du hade en lite större klitoris än andra minskades den och hade man inte en medfödd vagina så gjordes den. Men aktivister har fått intersex-vården att förändras. Tove Lundberg forskar om intersex/DSD I Toves forskning intervjuas unga personer som har en fysisk könsutveckling som inte är typisk. Med andra ord, de har fötts med genitalier, hormoner, kromosomer och/eller könskörtlar som jämfört med de flesta andra inte är det vi anser vara typiskt för en kvinna eller en man. En del kallar detta intersex medan andra kallar det ”disorders of” alternativt ”diverse sex development” (DSD). Tove gör också intervjuer med föräldrar till barn med en icke-typisk fysisk könsutveckling. 2013 intervjuade jag Tove Lundberg för Ligga med P3 om intersexualism: Hej Tove! Vi blev ju vänner när vi gick master i sexologi. Sen hoppade du av, tåg tåget till Oslo och påbörjade din doktorandutbildning i Oslo. Hur kom det sig? - Hej Robert! Vad kul att du hör av dig! Ja, det var ett tag sedan vi gick i samma "klass" och att jag istället tog tåget till Oslo har många skäl... Kort sammanfattat så har jag sedan jag började på universitetet varit begeistrad av akademisk kunskap och forskning. Sedan jag började plugga till psykolog har jag dock haft en konstant känsla av frustration. Den har bland annat orsakats av att den litteratur jag har haft och majoriteten av de lärare jag mött har förmedlat att bara vissa typer av fenomen är värda att forska på och att bara en viss typ av forskning är "riktig" vetenskap. Det tog många år innan jag kunde börja sätta ord på den känslan... Jag insåg att jag ville ifrågasätta de normer och antaganden som togs förgivet i mycket av det vi hörde om och läste. Jag kände liksom inte igen mig och tyckte inte att det jag fick gav mig konstruktiva verktyg. Jag började läsa mer och mer om sexualitet och sexologi och där hittade jag teorier om queer, socialkonstruktionism och massa annat spännande. Jag kan inte minnas att vi fick höra om HBTQI en enda gång under hela psykologutbildningen Tove kände att hon ville gå vidare och forska själv - och belysa det som hon upplevde saknades. Hon sökte några doktorandtjänster i Sverige - men var för psykologisk för genusvetenskapen och för interdiciplinär för psykologin. Hon testade på masterprogrammet i sexologin - men insåg att hon inte ville ha ännu mer stoff att plugga in. - Jag ville pröva mina egna vingar, forska själv - så när jag hörde att de utlyste en doktorandtjänst i Kultur- och samhällspsykologi i Oslo så tänkte jag att det lät intressant! Jag fick kontakt med en forskare, Katrina Roen, på Psykologisk Institutt. Hon behövde en psykolog till ett projekt hon ledde. Kravet var att psykologen skulle ha jobbat med ungdomar och vara intresserad av postmodern teori. Det kändes klockrent och hon stöttade min ansökan. Och vips, så var det dags att ta tåget till Oslo. Om vi ser till din forskning, vad tänker du att er forskning kan bidra till? - Mycket av den psykologiska forskningen som har gjorts tidigare har varit utifrån forskarnas egna intressen. Till exempel har många studier tittat på förhållandet mellan hormoner och lekbeteende. Detta för att undersöka om hormoner faktiskt påverkar könsstereotypt beteende. I jämförelse har väldigt få studier fokuserat på vad personer själva tycker är viktigt och vad de behöver. Vi hoppas kunna lyfta personer egna tankar och också komma med förslag om hur vi kan förbättra vården. Det är inte helt klart heller hur den tidigare forskningen kan hjälpa människor med saker de möter i sin vardag som kan vara problematiskt för dem. Förhoppningsvis kan vi också belysa detta på ett sätt som inte helt har gjorts tidigare. Jag har tänkt mycket på hur forskare bär med sig egna erfarenheter in utformandet av sina studier. Hur tror du det påverkar att du själv är flata när du valde inriktning på din forskning? - Det är ju väldigt svårt för mig att veta var jag hade varit och vad jag hade gjort om jag inte var flata. Jag tror att min erfarenhet av att leva utanför vissa normer har bidragit till att jag har sett på saker och ting på det sätt jag har gjort. Jag tror till exempel att en del av grunden till frustrationen på psykologprogrammet hade med att jag var flata att göra. Att den människosyn som lyste igenom inte alls stämde överens med så som jag tänkte. Till exempel den cis-normativitet och hetero-normativitet som var helt och hållet inbyggd i massa teorier. Med andra ord så tror jag att det att jag är intresserad i feministisk, kritisk, HBTQ- och postmodern psykologi har mycket att göra med att jag är flata. När det kommer till själva temat i forskningen så var det ju mer en slump att de sökte en person till just det projektet. Men det att jag är flata bidrog nog ändå till att jag såg det som ett viktigt projekt. Jag är i sann Haraway-anda av åsikten att vem vi är spelar roll för vår forskning, vår syn på kunskap och verkligheten i stort Tove verkar också inom psykologfältet och jag har flera gånger lyssnat på Toves föreläsningar om normkritik och HBTQ-perspektiv inom psykologin.
Hur mycket HBTQI-perspektiv och kunskap tycker du det finns generellt inom psykologkåren? - Jag kan inte minnas att vi fick höra om HBTQI en enda gång under hela utbildningen. Det enda jag läste eller som skedde var på mitt och andra studenters initiativ. Få systematiska studier finns gjort på detta i Skandinavien, men de studier som finns visar att kunskapen hos psykologer är bristfällig. Jag har HBTQI-kollegor som har försökt lyfta dessa perspektiv i snart 30 år utan större gehör och har hört många många många HBTQI-personer berätta om fruktansvärda möten med psykologer. När jag pratar om vikten av HBTQ-kompetens blir jag ofta ifrågasatt. Många menar väl och säger att de inte förstår varför en ska ha en speciell kompetens om detta i ett land där alla ska ha samma värde och bli behandlade lika. Många jag pratar med menar att de alltid försöker bemöta varje individ utifrån henoms unika situation. Även om jag kan sympatisera med det så tänker jag att det osynliggör att vi alla har förgivet tagna åsikter och normer som kommer att påverka hur vi bemöter andra människor. Jag tycker också att det lätt kan osynliggöra det förtryck som många människor utanför olika typer av normer utsätts för. Jag anser att vi istället behöver hitta strategier där vi, istället för att tänka att vi är neutrala, kan lyfta fram och jobba med våra egna föreställningar och värderingar. Det händer dock en del saker inom psykologkåren just nu. Tove berättar att flera studenter kontaktar henne för att höra mer om dessa perspektiv. Sveriges Psykologförbund har också ganska nyligen tillsatt en HBTQ-grupp där Tove ingår i tillsammans med flera andra psykologer och studenter med massa kunskap. Förbundet har också accepterat att följa en policy for evidensbaserad praxis. Tover skriver att det innebär att alla psykologer måste kunna bemöta och erbjuda interventioner som respekterar och tar hänsyn till klientens kontext, till exempel hens sexuella läggning och/eller könsidentitet. "Detta kan läsas som att alla psykologer i Sverige nu ska ha HBTQ-kompetens" konstaterar hon.
Okej... men för oss som vill grotta ner oss och lära oss ännu mer. Ge oss inspiration! Vilka är dina två forskare som utmanat dig i att tänka kring kön och sexualitet - och på vilka sätt har de utmanat dig? - Jag skulle säga att det snarare är stora paradigm och/eller perspektiv som har påverkat mig, snarare än enskilda forskare. Men om jag plockar ut exempel på forskare inom paradigmen så är en forskare Simon LeVay. Han håller på med neurovetenskap och är en av de forskarna som föreslår att det finns en slags ”gay brain”. När jag var yngre tyckte jag att sådan typ av forskning var så himla bra. Den sade ju att jag var ”born this way” och att jag helt enkelt inte kunde rå för det. Det var befriande på något sätt. - När jag sedan blev äldre så började denna typ av forskning besvära mig oerhört, men jag kunde inte riktigt förklara varför eller ge ett alternativ. Nu har jag mer på fötterna och vet att jag störde mig på det för att jag, precis som mycket forskning också visar, hade en känsla av att biologiska teorier faktiskt INTE gör att människor blir mer ”toleranta”. Jag tycker också att det finns ett tankefel i denna typ av forskning och det är att vi utgår från kategorier vi hittar på och söker efter dem i människors hjärnor. Jag tror helt enkelt att våra kategorier är förenklade och inte ”beskriver världen” så bra. Världen är mer komplex än så. Dessa typer av teorier har verkligen tvingat mig att försöka formulera mig bättre. - När jag och min studiekompis Torun beslöt oss för att göra vår examensuppsats som lyfte hur icke-heterosexuella kvinnor pratar om sin sexualitet så upptäckte jag queerteorin ”på riktig”. Under de sex månader som jag skrev mitt examensarbete så förändrades jag från grunden.
Jag vet att många av mina vänner beskriver samma sak när de har läst genusvetenskap. Att fokusera på diskurser och språkets performativa kraft öppnade upp något inom mig och jag fick ett helt annat hopp om världen; att saker var möjliga att förändra. Mitt i allt så fick jag en känsla av att det fans teorier som faktisk hjälpte mig skapa mening av en del av den frustrationen jag satt med. Jag får tacka Michel Foucault, Judith Butler, Vivianne Burr, Tiina Rosenberg och Fanny Ambjörnsson för dessa nya perspektiv. Numera är jag också frustrerad av dessa teorier – men jag har mer och mer accepterat att den där frustrationen är min drivkraft helt enkelt. Hej igen! Jag har gett upp min förra hemsida för att göra en ny bättre hemsida. Ska snart börja blogga igen - men vill fixa med några små detaljer med den nya hemsidan först. Återkommer :)
|